torstai 28. marraskuuta 2019

pakolaisen matka...

pakolaisilla on pitkä matka
elämään
sillä
heiltä on entinen pois
eikä uuttakaan oo,
mutta jos sen jostain saa
olet sielläkin
aloittelija vaan
olet kaiken ekaluokkalainen
ja jos menestyä tahdot
täytyy sun olla tuplakertaa
parempi kuin alkuasukkaat///
siis
vaikeaa on pakolaisen tie
mutta hittovie
hän on kuolemanlaaksot ylittänyt
miksi hän ei kestäisi
alemmuuden
rotkojakin

olen bussikuskina työskennellyt
pian neljäkyt vuotta,
puolet tästä ajasta olen
saanut nauttia
pakolaistaustaisten ihmisten
työtoveruudesta,
olen ollut etuoikeutettu,
sillä olen saanut tutustua
maailman kulttuureihin,
moniin tapoihin,
aatteisiin ja ihmismielen
mukavuuksiin,
ikävyyksinkin

suomi tarvitsee uustulijoita
taloudellisesti
inhimillisesti
humanitaarisesti,
siksi
hymyillään toisillemme
samoin kun mun työpaikallani,
sillä olemme
kuljettajia
ihmisiä
ja joidenkin kanssa
läheisempiäkin,
kuten ihmisten kanssa on ollut
tapana

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

suomalainen on,,

suomalainen ihminen on maaseutua ja paljon kivikkoisia peltoja kalaisia järviä, hetkiä joissa loistaa alkulähteen elämänvoima kuiskaus kauka...