tiistai 21. elokuuta 2018

TE-toimisto

olen sittenkin ihminen,
minä
työtön ja kaikesta pois,
en sano sitä ääneen,
ettet halveksisi kuuluvasti,
sillä nahkani on kovin heikko

tänään kävin keskustelut te-virkailijan
kanssa,
mukavasti puhui,
mutta kauppamies hän silti,
hän kehoitti minua
pitkäaikastyötöntä opiskelun pariin,
jotta työllistyisin

kuuntelin, mutta iteksein aattelin
hänen olevan aloittelijan,
koska hän kehoitti minua sellaiseen,
jhon en pysty, eikä siihen usko
yksikään työnantaja, enkä minä, joka tosissaan
tilanteeni tiedän

ihmiseksi virkailija minut sentää teki,
puhui kuin ihmiselle puhutaan ja hän
nuorensi minua kovin, kiitos siintä,
mutta minä en ole työmarkkinoiden käytettävissä
terveyteni, ikäni ja olosuhteiden vuoksi

ymmärrän, että työllisyystilastot täytyy
siivota alas,
niin on lupailtu,
pääministerinkin arvovallalla,
onhan vaalivuodetkin kynnyksellä

ei minua haittaa, vaikka minut tilastoitaisiin
johonkin muuhun ryhmään,
vaikka kuolleisiin,
mutta pitäkää se virkailija edes siellä
töissä, joka puhui, kuin ihmiselle ja vielläpä
parikymppiselle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

suomalainen on,,

suomalainen ihminen on maaseutua ja paljon kivikkoisia peltoja kalaisia järviä, hetkiä joissa loistaa alkulähteen elämänvoima kuiskaus kauka...